Overbelasting

Overbelasting
Bijna iedereen heeft wel eens te maken gehad met overbelasting. Deze klachten zijn er niet plotseling, maar ontstaan geleidelijk. Overbelasting ontstaat bijvoorbeeld wanneer je op een onjuiste manier traint of langdurig een verkeerde houding aan neemt tijdens het werk. Het is vervelend wanneer je trainingen en of andere activiteiten moet afbreken vanwege deze klachten.

Op het moment dat je een lange tijd meer vraagt dan dat je aankunt, spreken we van overbelasting. Wanneer dit gebeurt is vaak de eerste reactie om beweging te vermijden, vanwege de pijn die de overbelasting veroorzaakt. Doordat beweging vermeden wordt ontstaat er onderbelasting. Helaas is het zo dat onderbelasting gedurende een langere periode leidt tot afname van belastbaarheid. Hierdoor verlies je spierkracht en vermindert je conditie.

Ik vergelijk de belasting belastbaarheid vaak met salaris. Stel dat je per maand €1.300,- (je belastbaarheid) ontvangt, maar je geeft €1.700,- uit (je belasting). Dan moet dit extra geld ergens vandaan komen. Je kunt misschien lenen van vrienden, maar wanneer dit vaker nodig is, zal je uiteindelijk bij de bank moeten gaan lenen. De bank vraagt jou rente, waardoor je de maand erop nog minder dan €1.300,- te besteden hebt. Zo gaat het ook met overbelasting. Je gebruikt reserves en je raakt steeds verder overbelast. Het gevolg hiervan is dat je steeds minder aankunt. Langdurige overbelasting leidt uiteindelijk tot een steeds kleinere belastbaarheid.

Door beweging te vermijden vlakken de klachten meestal af of verdwijnen deze helemaal. Dit betekent alleen niet dat de oorzaak van de overbelasting weggenomen is. Wanneer je de spieren en/of gewrichten weer gaat belasten is de kans groot dat de oude klachten weer terug komen. Om deze klachten langdurig weg te nemen is het nodig om de balans in het lichaam te herstellen.

Nu vraag je je vast af hoe je deze balans weer kunt herstellen. Belangrijk is dat de oorzaak van de overbelasting wordt gevonden. Wanneer je traint kan het zijn dat je een verkeerde lichaamshouding aanneemt. Laat regelmatig je houding checken door bijvoorbeeld een personal trainer tijdens het trainen. Het is niet zo dat overbelasting alleen voorkomt wanneer je traint in de fitness. In het dagelijkse leven zijn er tal van dingen waardoor spieren en/of gewrichten overbelast kunnen raken. Hoe langer de klachten aanwezig zijn hoe langer het duurt voor deze ook weer herstellen. Wacht daarom niet te lang om een afspraak te maken bij de fysiotherapeut.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *